In het reguliere basisonderwijs zien we dat sommige kinderen, ondanks hun talent, toch niet helemaal tot bloei komen. Bij OcTHO herkennen we deze kinderen – ze presteren onder hun kunnen, of hebben moeite met de standaard lesstof. Soms loopt hun welzijn zelfs gevaar, omdat de schooldag simpelweg niet uitdagend genoeg is voor hun unieke manier van denken. Speciaal voor hen hebben we OcTHOplus in het leven geroepen: een bovenschoolse plusklas voor leerlingen uit de bovenbouw van alle OcTHO-scholen, waar cognitief getalenteerde kinderen de kans krijgen om te groeien.
Een dag in de week een plusklas die echt uitdaagt
Cognitief talentvolle kinderen denken en leren anders. Waar de gewone schoolomgeving niet altijd kan inspelen op hun leerbehoeften, doet OcTHOplus dat wel. In de plusklas brengen we deze kinderen samen, omringd door gelijkgestemden en onder begeleiding van onze plusklascoaches.
Elke donderdag komen ze samen op basisschool De Eevliet in Poortvliet, waar ze werken aan uitdagende thema’s, filosoferen en op zoek gaan naar ‘leerweerstand’ – het gevoel dat je moet puzzelen om iets onder de knie te krijgen. Hier leren ze omgaan met uitdagende opdrachten die hen echt aan het denken zetten en ontdekken ze hoe ze kunnen leren leren.
Coaching en zelfreflectie
Onze plusklascoaches begeleiden de kinderen met een coachende aanpak. Ze leren hen nieuwe strategieën aan, helpen hen zichzelf beter te begrijpen en bouwen zelfvertrouwen op. Zelfreflectie staat centraal, zodat de kinderen niet alleen beter presteren, maar ook groeien in hun persoonlijke ontwikkeling.
Waarom OcTHOplus?
Omdat elk kind recht heeft op een leeromgeving die hen écht uitdaagt en ondersteunt in hun unieke kwaliteiten. Voor kinderen die op hun reguliere school niet in hun onderwijsbehoeften kunnen worden voorzien, biedt OcTHOplus de ruimte en begeleiding die ze verdienen. Ons uitgangspunt is altijd: regulier zolang het kan, apart als het nodig is. Niet elk cognitief talentvol kind heeft automatisch een plek in de plusklas. Pas als een kind op school vastloopt in zijn of haar ontwikkeling en aanvullende ondersteuning nodig heeft, wordt de overstap overwogen. Zo kunnen cognitief talentvolle kinderen niet alleen op school, maar ook daarbuiten sterker en zelfverzekerder in het leven staan.